Beeldschermen
Je kleuter doet niets liever dan ‘iets met een scherm’. Je snapt dat het leuk is en kunt zelf ook niet meer zonder, maar hoe houd je schermgebruik voor alle partijen leuk?
- Is je kleuter er zelf nog niet al te veel mee bezig? Leg er dan vooral geen nadruk op. En speel/kijk gezellig mee. Zo blijft het vooral iets leuks. Net als buiten spelen of helpen met koken… De spanningsboog van je kleuter is niet eindeloos; het moment dat hij/zij wat anders wil doen komt vanzelf. Let er dan wel op dat je het apparaat uit zet. Op die manier wordt het niet iets vanzelfsprekends.
- Kan je kleuter geen genoeg krijgen van schermen? Maak er dan afspraken over. Kies bijvoorbeeld een moment voor of na school en beperk het gebruik tot maximaal 1 uur per dag (verspreid over meerdere keren). Let er hierbij wel op dat het tijdsbesef van je kleuter nog niet ontwikkeld is. Maak hier dus gebruik van iets concreets: bijvoorbeeld een wekker. Ook hier geldt: na gebruik het apparaat helemaal afsluiten, zodat het niet ‘normaal’ wordt om alles de hele dag aan te hebben staan.
- Let er in beide gevallen op dat de inhoud van de apps/games/video’s passend is bij (de leeftijd van) jouw kleuter. Bespreek samen wat je ziet en of dit geschikt is. Uiteindelijk bepaal jij, maar door je kleuter er bewust over na te laten denken, creĆ«er je begrip en snapt je kind dat sommige dingen voor later zijn.